Om kåren

Svartbäcken scoutkår ligger Uppsala. Vi tillhör Upplandsslättens Scoutdistrikt och riksorganisationen Scouterna.

Kåren har 8 avdelningar med bestående av ungefär 160 barn och ungdomar sammanlagt. Kåren har ca 220 medlemmar. Vårt upptagningsområde är huvudsakligen Svartbäcken, Luthagen och Bälinge. Scouter från andra områden är naturligtvis välkomna! Det finns plats för fler barn och ungdomar i alla våra avdelningar.

Varje höst bjuder vi speciellt in barn från årskurs 2  i upptagningsområdet.

Svartbäcken scoutkår grundades 1959 och övergick i Bälinge scoutkår innan Tunabackar scoutkår grundades 2001. Tunabackar scoutkår slogs ihop med Bälinge scoutkår på Kårstämman i mars 2009. Därigenom övertog  kåren  Solbo, ett scouthus öster om Fiby urskog. Under en övergångsperiod 2009-2014 hette kåren Svartbäcken-Tunabackar scoutkår. Kåren bytte sedan namn till Svartbäcken scoutkår igen.