Scoutstugan Solbo

Solbo

Solbo är Svartbäckens scoutstuga som består av två byggnader. Lite längre in i skogen har vi också två permanenta timmervindskydd. Vid vindskydden finns en klippa som är ca 7 m hög.

Vi fick tillgång till Solbo på 1970-talet. Då bestod Solbo av en byggnad, senare byggdes den andra byggnaden. Vi har Solbo udda veckor, och en annan förening har jämna veckor.

I Solbo har vi hajker och andra aktiviteter. Solbo ligger 20 km väster om Uppsala (4 km nordväst om Vänge). Det lättaste sättet att ta sig dit är med bil, vilket tar c:a 20 minuter från Uppsala.

Vägbeskrivning till Solbo

Hitta på till Solbo genom att söka på: Fiby 520, 755 92 Uppsala

Det finns tre vägar att köra:

• Via Jumkils kyrka: Kör väg 272 (Gysingevägen) till Jumkil. Sväng vänster mot Jumkils kyrka och Vänge. Efter ravinen svänger vägen höger, skylt Vänge 12, förbi kyrkan. Fortsätt denna väg till en vägkorsning med en skylt till vänster till Börje. Sväng inte här utan fortsätt rakt fram mot Vänge 6. Nu ser man Solbo över åkern, uppe i skogskanten till höger. Efter ett par hundra meter kommer avtagsvägen till Solbo, åt höger. Det finns ingen officiell vägskylt till Solbo, men vi planerar att ha en hemmagjord skylt med en scoutlilja där.
  • Via Börje: Också väg 272, men redan vid Husbyborg (före bilprovningen) svänger man vänster mot Börje kyrka. Vid kyrkan kör man rakt fram och kommer då på den väg som nämns ovan.
  • Via Vänge: Väg 55 förbi Maxi, sväng väg 72 mot Sala. I Vänge kör man mot Jumkils kyrka, se ovan.